tisdag 12 november 2013

Rökning!

Under förra året påbörjades många olika projekt med blandat innehåll. Att sluta röka var ett av dessa. Det var i  September månad som jag och sambon började prata om att sluta med dessa rykande pinnar. Bara själva tanken gav mig rysningar. Jag började röka som tretton åring, så jag hade med andra ord rökt i fler år än vad jag varit rökfri. Datumet  för start av livet som  icke-rökare flyttades flera gånger då ursäkterna till att inte sluta just då flög som grodor ur munnen. Men tillslut tog ursäkterna slut och dagen kom.. Natten till den första November förra året rökte jag min sista cigarett. Idag, ett år (plus några dagar) senare har jag fortfarande inte rökt. Om det varit lätt? Nej det kan jag inte påstå. Röksuget kommer som ett brev på posten emellanåt. Och saknaden av nikotin har gjort att man ibland tänder till på alla tio (trodde att jag bara hade fyra) när något går fel, samtidigt som hornen i pannan syns lite oftare..
Man kan bara man vill är en fras som många gärna vräker ur sig i många olika sammanhang, och visst det stämmer väl. Men detta måste oftast synskas med tålamod, ork och kraft för att det ska genomföras på smidigast sätt, men framförallt för att resultatet ska vara och förbli hållbart. Timing!

- Viljan är ett fantastisk verktyg människan besitter -

/Vv

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar