torsdag 31 januari 2013

Kan jag så kan du!

Hur ofta får man inte höra frasen "Kan jag så kan du"? Detta är något som jag har upplevt både gällande sluta röka och viktnedgång. Rökningen är fine, de flesta har någorlunda lika förutsättningar för att lyckas. Men tittar man på viktminskning så har jag blivit fundersam många gånger. Frågan är om en människa med 60 kilos övervikt, och en människa med 10 kilos över har samma förutsättningar för att lyckas nå sina målvikter? Visst att det krävs både vilja och motivation för båda dessa för att lyckas. Men rent logist sett måste ju den med 60 kilos bagage ha en längre resa framför sig, det vill säga att mållinjen är liiite längre fram. De extra straffrundorna blir många till antalet och detta är inget man kan komma ifrån!
Hur är det då med självdisciplin? Jag tror inte att den tyngre behöver mer självdesciplin är den andra. Man behöver självdesciplin även efter att man kommit i mål, då drar projektet i gång som man står inför resten av livet: Att behålla vikten! Något som den tyngre behöver i större potion än den andra för att lyckas, är tålamod! Och just detta är nyckeln till många hänglås på diverse drömmar!

Jag tycker inte att den ena är duktigare än den andra. Alla människor som når sina mål, oavsett om det gäller viktminskning eller exempelvis karriärsklättring, så ska man ge sig själv en klapp på axeln! Jag tycker bara vi skrotar frasen "Kan jag så kan du", för det är inte frasen som är inspirerande!

- Vi gör samma resa.. skillnaden är bara att jag måste fortsätta lite (mycket) till -

/Vv

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar